تبلیغات
کارمند بانک کشاورزی
چت روم
آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما


این وبلاگ به همه تلاشگران و ارزش آفرینان بانك كشاورزی تعلق دارد. با این حال، مطالب آن نظر بانك كشاورزی ایران نیست و شخصی است. ضمن اینكه مطالب عنوان شده از سایر منابع نیز ضرورتاً نظر نویسنده وبلاگ و به معنای موافقت با آنها نیست.


ایجاد کننده وبلاگ : مهدی طاهری

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت



  • تاریخ ارسال : یکشنبه 1391/05/15, 08:16 ب.ظ
چند روزی است که بحث الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی مطرح شده است و نمایندگان مجلس می خواهند بانکی با قدمت و افتخارت زیاد را تبدیل به صندوقی نمایند که یک رمتبه دیگر در دهه 70 این راه راطی نمود و تا مرحله ورشستگی کامل نیز پیش رفت.
همه کارشناسان می دانند که یک موسسه مالی باید سودآور باشد و از اصول اولیه همه موسسات مالی پیروی نماید که با اجرای این طرح سودآوری که مهمترین اصل مووسات مالی است بی معنی میشود و همچنین دیگر به عنوان زیرمجموعه ای از بانک مرکزی به عنوان پدرخوانده بانک ها و موسسات مالی خارج می گردد.حال باید از نمایندگان محترم مجلس پرسد که آیا مشکل کشاورزی ما با اجرای این طرح حل می شود و یا مشکل در جای دیگری مانند عدم حمایت کافی از کشاورزان،عدم مدرنیزه شدن کشاورزی،واردات بی رویه محصولات کشاورزی،توزیع و بازاریابی نامناسب محصولات کشاورزی داخلی و ... است یا بانک کشاورزی؟؟؟
درپایان نگاهی گذرا به قدمت و تاریخچه و افتخارات بانک کشاورزی می اندازیم:



معرفی بانک

ابتدا در سال 1309 در بانک ملی، شعبه تخصصی به نام "شعبه فلاحتی" برای اعطای وام به کشاورزان ایجاد شد. این شعبه را می‌توان نخستین اقدام برای ایجاد یک بانک تخصصی در ایران قلمداد کرد، چراکه گسترش فعالیت‌های این شعبه، موجب تشکیل بانک مستقلی به نام "بانک فلاحتی و صنعتی ایران" در سال 1312 با هدف توسعه کشاورزی و صنعت گردید. این بانک، سپس با هدف توسعه کشاورزی، آبیاری و صنایع روستایی، در سال 1334 به "بانک کشاورزی ایران" تغییر نام یافت. دومین بانک کشاورزی که شاید بتوان آن را اولین بانک توسعه‌ای کشاورزی در ایران دانست، "صندوق توسعه کشاورزی ایران" است که در سال 1347 با سرمایه‌ دولتی آغاز به کار کرد. تشویق سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خصوصی در کشاورزی و دامپروری، گسترش کشاورزی تجاری، آبادانی زمین‌های بایر و توسعه صادرات محصولات کشاورزی، از جمله اهداف این صندوق بودند. اما صندوق توسعه کشاورزی ایران در سال 1352 به "بانک توسعه کشاورزی ایران" تغییر نام یافت.

در سال 1348 قانون تاسیس بانک تعاون کشاورزی به تصویب مجلس شورای ملی  و مجلس سنا رسید. این بانک برای تأمین اعتبارات مورد نیاز شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستایی، شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی و زارعین و اشخاصی که به‌امر کشاورزی اشتغال دارند و موجبات عضویت آنها در شرکتهای تعاونی روستایی و شرکتهای تعاونی کشاورزی فراهم نشده‌است و انجام هر گونه‌عملیات بانکی با انتقال قسمتی از منابع مالی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به بانک کشاورزی ایران بانک تعاون کشاورزی ایران تشکیل گردید. بر اساس اساسنامه این بانک، بانک تعاون کشاورزی ایران در مورد وصول مطالبات و انجام تعهدات و دارایی و حقوق متعلقه قائم‌مقام قانونی بانک کشاورزی ایران‌ بود. سهام بانک تعاون کشاورزی ایران قابل انتقال به اتحادیه‌های تعاونی روستایی و اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی بود و اتحادیه‌های مزبورمی‌توانستند سهام بانک مذکور را خریداری نمایند. رییس بانک تعاون کشاورزی ایران به پیشنهاد وزیر اصلاحات ارضی و تعاون روستایی و تأیید هیأت وزیران برای مدت سه‌سال به این سمت منصوب می‌شد.

در سال 1358 با ادغام "بانک تعاون کشاورزی ایران" با "بانک توسعه کشاورزی"، "بانک کشاورزی" فعلی به وجود آمد.

اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی عبارتند از: محمد طالبی (مدیرعامل) - حشمت الله نظری - محمدحسن فروغی فر - داور ماهی کار - محمدرضا فرزین

پس از تاسیس بانک شاهی، امتیاز تاسیس بانک دیگری به نام "بانک استقراضی ایران" به یکی از اتباع روسیه تزاری واگذار شد. مدت امتیاز این بانک 75 سال بود. بانک در سال 1270 هجری شمسی با افتتاح یک اداره مرکزی و شعباتی در چند شهر شمال کشور کار خود را آغاز کرد. در سال 1277 دولت روسیه کلیه سهام این بانک را خرید و آن را تحت کنترل بانک دولتی پترزبورگ درآورد. در سال 1301 بر اساس توافق قبلی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق، بانک به دولت ایران واگذار شد. این بانک هیچ گاه نتوانست سپرده قابل ملاحظه ای جذب کند و در انجام فعالیت های بانکی چندان موفق نبود. در سال 1312 این بانک در بانک کشاورزی ایران ادغام شد.
بانك کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال 1312 تاسیس شده است . این بانك هم‌اکنون با پشتوانة هفتاد و هشت سال‌ تجربه خدمت‌رسانی به عنوان یك بانك پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکی به مردم عزیز کشورمان در سراسر کشور فعال است. 
مأموریت این بانك خلق خدمات متمایز به صورت پایدار برای تأمین نیاز و افزایش بهره‌وری است و با چشم‌انداز تحقق بانکی پیشرو در نوآوری و به کارگیری فناوری‌های جدید در صنعت بانکداری و خدمات مالی همواره تلاش می‌کند. 

چکیده دستاوردها وافتخارات ملی و بین‌المللی
 تهیه، اجرا و استقرار سیستم جامع بانکداری متمرکز
    (مهرگستر) برای اولین بار در نظام بانکی کشور(Core       Banking) 
اولین بانك منتخب به عنوان بانك برتر از طرف نشریه  The Banker طی چهار سال متوالی (2003 تا 2007 ) 
 معرفی بانك کشاورزی در صدر مؤسسات مالی اسلامیجهان در سال 2008 از سوی مجله تخصصی The Banker 
بانك برتر ایران در جذب سرمایه 1387 
 بانک برتر ایران در بهره‌مندی از سرمایه 1387 معرفی شده از سوی جشنواره ملی ایرانیان 
 بانک برتر در جشنواره خدمت‌رسانی و پاسخگویی در سال 1385
 بانک برتر از طرف نشریه Euromoneyدر سال 2005
 دریافت گواهی‌نامه ISO9001 در سال2008
 تقدیر از طرف جشنواره شهید رجایی در سال 1384 و 1385
دریافت لوح تقدیر و تندیس برترین بانك به عنوان سازمان نوآور و پویا از سوی کمیته داوران سومین
     همایش نوآوری و عدالت اقتصادی
 دریافت لوح زرین تلاش در معیار مدیریت دانش نظام پیشنهادها و گواهینامه اهتمام به تعالی نظام
     پیشنهادها از نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت مشارکتی و دومین جایزه ملی نظام پیشنهادها 
 دریافت لوح تقدیر و تندیس برترین بانك به عنوان تنها بانك "پیشرو و بهره‌ور در نظام پولی و اقتصادی ایران
     از سوی دبیرخانه دومین دوره ارزیابی طرح ملی سنجش بهره‌وری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی 
 معرفی بانك کشاورزی به عنوان سازمان الهام‌بخش مدیریت کیفیت در آسیا از سوی سازمان بهره‌وری
     آسیایی (APO)
 احراز شایستگی دریافت تندیس همایش نظام بانکی کشور از سوی دولت و رئیس کل بانك مرکزی
 کسب رتبه اول فرهنگ سازی الکترونیکی از سوی هیئت داوران سومین دوره کنفرانس کودك الکترونیکی
     و مدرسه هوشمند
 دریافت لوح سپاس در رشته برنامه‌ریزی ارتباطی از سوی دبیرخانه ششمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی 
     روابط عمومی
 احراز رتبه برترین بانك ایران در آموزش و فرهنگ سازی بانکداری الکترونیکی از سوی کمیته داوران
     پنجمین دوره کنفرانس تخصصی بانکداری الکترونیکی
 بانک برتر ایران در توسعه محیط زیست (به دلیل اجرای موفق طرح طوبی)- برنده لوح تقدیر اتحادیه
     توسعه مؤسسات مالی آسیا و اقیانوسیه ادفیپ 2008
 بانك برتر ایران در بخش تأمین مالی پروژه‌های فقرزدایی ( طرح حضرت زینب‌س)-برنده تندیس اتحادیه
     توسعه مؤسسات مالی آسیا و اقیانوسیه ادفیپ 2007
 راه‌اندازی اولین مرکز ارتباطی 24 ساعته ارتباط با مشتریان(Call Center) در سال 1381
 اجرا و استقرار طرح سیستم نوبت دهی مشتریان در سال 1381 برای اولین بار در نظام بانکی کشور 
 طراحی و اجرای سامانه ارتباطی و صندوق صوتی برای ارتباط مشتریان با مدیران بانك در سال 1378 
 طراحی و اجرای طرح راهنمایان مطلع مشتریان در شعب در سال 1383
 طراحی و اجرای پایگاه اطلاع‌رسانی (وب سایت) در نظام بانکی کشور در سال 1378
 طراحی و اجرای طرح آتیه در نظام بانکی در سال 1377
 طراحی و اجرای طرح کودك و نوجوان در سال 1379
 طراحی و اجرای صدور کارت‌های اعتباری در نظام بانکی در سال 1382
 طراحی و اجرای سامانه های مدیریت اطلاعات اعم از: داشبوردDSS ، نظارت، مرآت، شبکه پویای
     بازرسی و منابع انسانی ، بیمه (سابکا) ، مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)و...
 طراحی و اجرای سامانه الکترونیکی معاملات حقوقی
 کسب رتبه دوم جهانی از نظر تعداد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه 


بخشی از موفقیت‌های بانك 
بانك برتر سال 2006
بانك كشاورزی از سوی نشریه بین المللی TheBankerارگان بانكی موسسه تایمز مالی (FinancialTimes) برای چهارمین سال متوالی، به عنوان بانك برترجمهوری اسلامی ایران در سال 2006 میلادی معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی بانك كشاورزی، در آخرین بررسی‌های به عمل آمده از سوی موسسه بین المللی TheBanker كه امسال در 138 كشور انجام شد ، بانك كشاورزی جمهوری اسلامی ایران در نظام بانكی كشور به عنوان بانك برتر در سال 2006 میلادی معرفی شد.
این گزارش می افزاید: موسسه مذكور بر اساس شاخص‌های تخصصی كمی نظیر:بازده سرمایه، بازده دارایی، سودآوری، رشد سود، نسبت هزینه ها به درآمدها، نسبت سود به متوسط سرمایه، رشد دارایی‌ها و بعضی شاخص‌های كیفی نظیر توسعه فناوری، كیفیت خدمات و ... هرساله بانك‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و برترین‌ها را در سطح جهانی، منطقه‌ای وكشوری معرفی می‌كند كه بر اساس این ارزیابی درسال2006 میلادی، بانك كشاورزی مانند 3 سال گذشته به عنوان بانك برتر جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. 
قابل ذكر است كه این نشریه از سال 1305 هجری شمسی برابر با سال 1926 میلادی سالانه بانكهای مختلف جهان را مورد ارزیابی قرار می دهد.


بانك كشاورزی رتبه برتر جشنواره پاسخگویی و خدمت‌رسانی را به خود اختصاص داد
در سومین جشنواره خدمت‌رسانی و پاسخگویی كه عرصه رقابت داوطلبانه دستگاه‌های دولتی در خدمت‌رسانی با قضاوت مردم است و در راستای لبیك به پیام عالمانه مقام معظم رهبری در خصوص نهادینه‌سازی نهضت خدمت‌رسانی و پاسخگویی برگزار شد از بین 137 دستگاه دولتی، 40 دستگاه داوطلب ارزیابی و سنجش شدند. كه در این میان و در بین دستگاه‌های تابعه، بانك كشاورزی و شركت پخش و پالایش و فرآورده‌های نفتی رتبه برتر جشنواره را به خود اختصاص دادند.

شرح بانك برتر سال 2005
در آخرین ارزیابی به عمل آمده از سوی موسسه بین‌المللی TheBanker كه امسال در 138 كشور انجام شد، بانك كشاورزی جمهوری اسلامی ایران برای سومین سال پیاپی در نظام بانكی كشور به عنوان بانك برتر در سال 2005 میلادی معرفی شد.
این گزارش می‌افزاید: موسسه مذكور بر اساس شاخص‌های تخصصی كمی نظیر: بازده سرمایه، بازده دارایی، سودآوری، رشد سود، نسبت هزینه‌ها به درآمدها، نسبت سود به متوسط سرمایه، رشد دارایی‌ها و بعضی شاخص‌های كیفی نظیر توسعه فن‌آوری، كیفیت خدمات و ... هرساله بانك‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و برترین‌ها را در سطح جهانی، منطقه‌ای و كشوری معرفی می‌نماید كه بر اساس این ارزیابی درسال2005 میلادی، بانك كشاورزی همانند دو سال گذشته به عنوان بانك سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

EUROMONEY
در آخرین بررسی های به عمل آمده از سوی نشریه بین المللی EUROMONEY، بانك كشاورزی جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار بر اساس شاخصهای علمی این نشریه مورد ارزیابی قرار گرفته و درنظام بانکی کشور به عنوان بانك برتر در سال 2005 میلادی معرفی شد. نشریه مذكور بر اساس شاخص های بانکداری خرد نظیر: سهم بازار سپرده‌ها، سهم بازار تامین مالی مشتریان به استثنای کارتهای اعتباری، سهم بازار تامین مالی کارتهای اعتباری، تعداد محصولات و خدمات ارائه شده در سطح خرد، بهره‌وری هر کارمند، تعداد مشتریان الکترونیکی و سهم آنان از کل پایگاه مشتریان خرده فروشی، بازده حقوق صاحبان سهام و سودآوری و برخی اطلاعات تجاری قابل اندازه گیری نظیر: کل دارایی‌ها، کل درآمدهای عملیاتی، کل سود خالص، نسبت بازده دارایی‌ها، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت کفایت سرمایه، ناخالص دارایی های غیر عملیاتی و ... هرساله بانك ها را مورد ارزیابی قرار داده و برترین ها را در سطح جهانی، منطقه‌ای و كشوری معرفی می‌نماید كه بر اساس این ارزیابی درسال2005 میلادی، بانك كشاورزی به عنوان بانك برتر جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

دریافت گواهینامه استاندارد ISO 9001
در راستای ارتقا ارائه خدمات به مشتریان محترم و ارزش‌آفرینی آنان و با عنایت به اینكه سیستم مدیریت كیفیت (ISO 9001:2000) توام با دیدگاه فرآیند‌گرایی، مشتری‌محوری و بهبود مستمر بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف عالی سازمان در خصوص كیفیت می‌باشد. بانك كشاورزی از سوی شركت D.Q.S آلمان كه اولین سازمان گواهی‌دهنده سیستم‌های مدیریت كیفیت است، موفق به استقرار سیستم مدیریت كیفیت در بانك و اخذ گواهینامه ISO 9001 سری 2000 شد. 

تقدیر از سوی جشنواره شهید رجایی
بر اساس تصویب شورای مركزی جشنواره شهید رجایی، بانك كشاورزی برای سومین سال متوالی به عنوان دستگاه قابل تقدیر معرفی شد . در اجرای آیین نامه ارزیابی عملكرد دستگاههای اجرایی كشور مدارك و مسندات ارسالی از سوی این بانك مورد بررسی وارزیابی كارشناسی قرار گرفت و بر اساس نتایج حاصله بانك كشاورزی به عنوان دستگاه قابل تقدیر معرفی شد . از دستگاهها و نفرات منتخب كه توسط دبیرخانه جشنواره شهید رجایی معرفی شدند طی مراسمی ، باحضور ریاست جمهوری قدردانی گردید .

با اتكال به الطاف خداوند متعال، همكاری و مشاركت مردم و مشتریان، حمایت موثر دولت و مجلس شورای اسلامی، مجمع محترم عمومی و شورای عالی بانك‌ها، وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی، وزارت محترم جهاد كشاورزی، بانك محترم مركزی جمهوری اسلامی ایران و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و به ویژه كوشش بی‌وقفه نیروی انسانی توانمند بانك كه در كنار مشتریان بهترین ذخایر بانك محسوب می‌گردند، امیدواریم در آینده با دستیابی به اهداف مورد نظر بانك شاهد توفیق بیشتر در تامین منابع مالی بخش كشاورزی و سایر فعالیت‌های وابسته به این بخش باشیم و بتوانیم به كشاورزان، تولیدكنندگان و همه مردم عزیز كشورمان خدمات متنوع و بهتری در سطح استانداردهای جهانی ارائه دهیم.


دریافت لوح تقدیرو كسب رتبه اول در دومین جشنواره خدمات رسانی و پاسخگویی
در دومین جشنواره خدمت رسانی و پاسخگویی كه هجدهم اسفندماه سال1384 با حضور آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ،مدیران برگزیده سازمانها و نهادها و خانواده معظم شهدا برگزار شد، بانك رتبه نخست خدمت رسانی و پاسخگویی را به خود اختصاص داد و لوح تقدیر جشنواره را دریافت كرد .
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظایف و شرایط دولت پاسخگو اظهار داشت : دولت اسلامی بر اساس انتخاب عادلانه مردم تشكیل می شود و با توجه به مسئولیت مهمی كه در هدایت جامعه دارد می بایست نسبت به آحاد جامعه پاسخگو باشد و مردم نیز باید در قبال جامعه مسئولیت پذیر باشند.
در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از دستاوردهای سازمانها و نهادها در زمینه خدمت رسانی برگزار شد كه بانك كشاورزی نیز دستاوردهای درخشان خود را در این زمینه به معرض دید عموم قرار داد.



دنبالک ها : الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد به نفع کشاورزان نیست , انتقاد از طرح الحاق بانک کشاورزی به وزارت جهاد , بانکداری متمرکز الکترونیکی(core banking) چیست؟ ,
ادامه مطلب